måndag 9 november 2009

En dramatisk dag i Lund


Köpte en kebab idag på lunchen i min hemstad Lund. Utanför matstället är reklam placerad på trottoaren med budskapet att bland annat köpa pizza till lågt pris.

Att restauranger försöker locka kunder med annonsering på trottoaren är ju mer regel än undantag i Lund. Ett steg måste man ta ut på gatan för att inte falla över skylten. Däremot, är du väl ute på gatan har du en cyklist över dig, eller under dig helt beroende på förloppet.

Den här serveringen är belägen mitt i universitetets hjärta. Har ofta gått förbi och inte direkt reflekterat över denna försäljningskampanj.

Men, vad står det längst ner på skylten: ”11-14 VAR DAGER”. Den spontana tanken var – oj ytterligare en särskrivning.

Men väl tillbaka till jobbets lugna vrå med kebaben i handen framför datorn förenades ”var dager” till vardager.

Började fundera på detta ord. Svenska Akademiens ordlista och/eller ordbok måste ha en lösning på problemet, vilket nu började bli gigantiskt för mig. Men ej, Svenska Akademien har inte befattat sig med ordet vardager.

Vände mig till Googles och fick 2 340 träffar gällande vardager. Tanken dök plötsligt upp i huvudet att vardager är kanske lokalt förankrat rent dialektalt. Rådfrågade ett dialektlexikon utan resultat.

Spänningen steg och paniken växte inom mig. Skall jag ringa Svenska Akademiens ordboksredaktion. Nej, blev svaret till mig själv eftersom sist jag frågade om ordet ”milstolpe” och dess betydelse blev chefen där mycket irriterad på mig.

I morgon skriver jag till Svenska Språknämnden. De hjälpte mig med milstolpe.

Med vänliga hälsningar från en normal vardag i kunskapsstaden Lund

Inga kommentarer: