onsdag 6 maj 2009

Reklam



Det är få gånger det återupplivas minnen om reklam, långt efter lanseringen. Men en gång för länge sedan fick Alf Mork på Arbmans reklambyrå inspirera oss att bre Flora på brödet? Jag tror att det var på 70-talet som jag såg denna reklamfilm på Bio. Det var Margaretha Krook och Ernst-Hugo Järegård som verkade för Florans välsignelse.

1981 gav Alf Mork ut boken ”Uppfinnaren. Dikt och sanning i reklamens värld”. En mycket underhållande bok om denna arbetsplats livsvillkor. Som kuriosa kan nämnas, skuttade Refaat El Said omkring som… på Arbmans, under denna epok.

Att boken har fått titeln ”Uppfinnaren…” är inte utan anledning. Det handlar till stor del om uppfinningar. Det som är mest fascinerande är korvbrödet. ”Uppfinnaren” vem det nu var på Arbmans kom på att man skulle ha hål i brödet på längden i båda ändar, samt lodräta hål där man kunde spruta in senap och ketchup. Personen i fråga uppfann faktiskt det första ätliga dräneringsröret.

Ett hål i brödet finns ju idag vilket Pölsemannen erbjuder med en fettrik kymig korv nerstucken i brödet och därtill en sås vilken sprutas ner i det enkelriktade hålet som kompletterar det taktlöst fadda.

(Bilden scannad ur en företagspresentation utgiven av Arbmans)

1 kommentar:

Ylva Engkvist sa...

Känner inte till Alf Mork men glömmer aldrig Flora reklamen. Margaretha Krook och Ernst-Hugo Järegård vilka stora skådespelare!