söndag 3 maj 2009

Intressant läsning


Studs Terkel - som dog för cirka ett halvt år sedan - var en undersökande journalist. Inte i vanlig mening att han sökte upp problemen och återberättade med sina ”färgade glasögon”. Ett antal intervjuböcker gav han ut, där den han intervjuade fick komma till tals ”helt naket”. Man märker att de han intervjuade fick stort förtroende för honom.

Kapitelindelningarna ger inspiration att läsa, som t.ex. kapitlet ”En hierarki” där han intervjuar, flygvärdinnan, växeltelefonisten och den prostituerade.
Ett annat kapitel som han har gett rubriken ”En demon till älskare” är inte något om sex eller samlevnad att göra, utan om de som brinner för sitt arbete som t.ex. punktsvetsaren, fabrikschefen, parkeringsvakten, verkmästaren med flera.

Göran Palm som skrev förordet, skriver bland annat ”Varje kapitel rymmer en människa, och varje människa säger så bestämt och bevekande ”se på mig”.”.

Efter att jag lämnade min tjänst i fjor som Verkställande direktör läste jag kapitlet ”Chefspersoner” . Det var nyttig läsning och obehagligt.

Dessa två böcker och framför allt delarna av dem, kapitel för kapitel skall läsas successivt under livets respektive skeden.

1 kommentar:

Anonym sa...

Den här blev jag sugen på att läsa!