söndag 23 augusti 2009

Polisen som mitt i gatan står


En vanlig dag i Grekland – i en storstad – möter man något som är inte är så vanligt för oss nordbor.

Att poliser bär på automatvapen tyder på stora bekymmer i Sverige. I Grekland är det vardagen, ett arv från tiden då Juntan styrde och ställde. Polisbussar med galler för fönstren bredvid poliserna. Det är tecken för stundande kravaller i Sverige, men detta är en del av vardagen i Grekland. Att de bär militärklädsel och grova kängor är tydligen också ett spår från juntatiden. Men den välklädda damen går obekymrat förbi med sina shoppingkassar.

Att ta det här fotot var inte helt utan problem. Polisen upptäckte att jag fotograferade dem. Det är inte lagligt i Grekland, enligt poliskonstapeln som sade till mig. Men min envishet tog överhand och jag fick med mig hem några fotografier på just poliser.

En eftertanke är att Grekland är även med i EU. Att det skall vara så stora skillnader från norr till söder i Europaland.


Inga kommentarer: