söndag 16 augusti 2009

Första läseboken


Den första bok som jag hade i min hand där det ingick bokstäver var kanske när jag skulle börja skolan. Att jag skulle lära mig att läsa. En läsebok utgiven 1959.

Genomgående var det Li och Lo som dök upp och de sade bl.a. till varandra: ”Vi får måla en sol sa Li. Vi får lära en visa sa Lo. Vi får läsa nu sa Li. Vi får vila nu sa Lo.”. Det finns en bild när de sover, och de sover skavfötter. Mycket oskyldigt och moraliskt.

Men nu till bilden. Det är bokstaven N – en av de alla bokstäver vi skulle lära oss – som vi skulle para ihop med andra bokstäver. Det skulle bildas ord som: ån, nos, nå och sedan de mer avancerade som: en vas, en mås. Därefter blev det överkurs med en följd av ord, en hel mening: Li ser en mås.

I bilden som vi kan studera ser vi Li som stickar och Lo skalar bananer. Negrer dansar, spelar på trummor och ordnar sitt fiskenät.

Vad skulle vi barn lära oss? Rasism och stereotypa könsroller!? Bra kombination.

Inga kommentarer: